czwartek, 19 lipca 2012

Dodawanie pisemne - Everlasting Maths Worksheet - Addition - recenzja

Niezła nawet dobra,  tylko to przenoszenie 1 dalej


Przebieg
Po wybraniu poziomu rozpoczyna się rozgrywka. Na pierwszym poziomie dodawanie liczb jednocyfrowych, na drugim dwucyfrowych , na trzecim trzycyfrowych. Wpisywanie cyfr poprzez klikanie myszką na "cyferblacie" pod zadaniem. Na pierwszym poziomie po prostu gracz wpisuje wynik. Jeśli jest dwucyfrowy, to obojętnie od której cyfry gracz zacznie wpisywanie - gra sama wbije tę cyfrę we właściwe miejsce.

Na poziomie drugim pojawia się zielona ramka - ona zaznacza jakie cyfry mają być dodane do siebie. Ramka sama się pojawia we właściwym miejscu i sama przeskakuje. Jeśli trzeba "zapamiętać" / "przenieść" jeden dalej to służy do tego guzik "Carry One ?". Jedynka zostaje zapamiętana POD linijką w której wpisywany jest wynik. Nie można przejść dalej w lewo zanim nie załatwi się "przeniesienia 1" - obojętnie przed, czy po wpisaniu  cyfry w sumowanej kolumnie Jeśli dodatkowa jedynka pojawia się jako zapis sumy najwięcej ważących cyfr (tych najbardziej po lewej) to nie można użyć "Carry One?" - należy od razu wbijać wynik - obojętnie czy najpierw "1" czy cyfrę w sumowanej kolumnie.

Błędne cyfry nie dają się wpisać. Naciśniecie jakiejkolwiek cyfry która NIE występuje w danym dodawaniu cząstkowym powoduje nie zaliczenie całego przykładu za pierwszym razem. Także wciśnięcie 1 zamiast "Cary One?" gdy liczona suma cząstkowa nie jest najbardziej wysuniętą do lewej. Błąd (jakikolwiek) jest sygnalizowany tekstem w dymku i głosem lektora - "Try again!"Drugi i kolejny błąd w tym samym przykładzie nie wpływa na punktację.  Przejście do następnego przykładu nastąpi dopiero PO podaniu właściwego wyniku. Można to robić klikając bezmyślnie kolejne cyfry, ale statystycznie tylko 1 /10 razy 1/100 lub 1/1000 (zależnie od poziomu gry) uda się trafić za pierwszym razem we właściwą odpowiedź. Gdy pojawia się nowy przykład stary bezpowrotnie znika. 

Zaliczenia za pierwszym razem są potrzebne graczowi do uzyskania "certyfikatu zaliczenia poziomu".  Otrzymanie certyfikatu potwierdza obrazek rulonu po prawej. Grę można kontynuować dalej. Po zakończeniu kliknięcie na rulon pozwala podać swoje imię, a nawet nazwisko (sporo miejsca) - zostanie ono umieszczone na certyfikacie. Bez względu na poziom trudności gry,  gracz otrzymuje certyfikat po poprawnym rozwiązaniu 10 przykładów. Gra zlicza zarówno przykłady rozwiązane bezbłędnie (za pierwszym razem) jak i ogółem rozwiązywane. Obie te cyfry są podawane w ułamku zwykłym u dołu - pierwsza w liczniku druga w mianowniku. NA certyfikacie też się znajdą - takie jak były w chwili dziesiątego bezbłędnego rozwiązania. Gra nie ma żadnych ograniczeń czasowych, nie liczy, nie wyświetla czasu pracy nad zadaniem, ani nad poszczególnymi przykładami.


Rozwijane / kontrolowane umiejętności i wiedza
Arytmetyka, pisemne dodawanie liczb: 1 2 i 3 cyfrowych. Na każdym poziomie są to wyłącznie liczby (odpowiednio: 1, 2 i 3 cyfrowe - nawet jeśli miało by to być  007  . Przykłady generowane losowo ale...Odniosłem wrażenie że potrzeba przenoszenia 1 pojawia się niewspółmiernie częściej na 3 poziomie - częściej niż wynika to z "wielkości" liczb.
W minimalnym, naprawdę śladowym  zakresie język angielski (teksty, lektor), za to sporo powtórzeń (osłuchanie).




Nauczanie
Matematyka klasy 1-3 . Nauczanie zintegrowane zwłaszcza z j. angielskim.

Zalety
Nie widać błędnych zapisów - nie pojawiają się (czysty / bezbłędny  przekaz pisemny - to co widać można zapamiętać). Prostota. brak rozpraszającej muzyczki. Zielona ramka "tłumacząca" sposób dodawania kolumnami. Brak limitu czasu  - dobre do nauki na początku. Dobrze dobrane i zbalansowane poziomy trudności.


Wady 
Zielona ramka nie obejmuje przeniesionej 1 - to utrudnia zrozumienie. Nie można prześledzić rozwiązywanych wcześniej przykładów. Nie widać błędów - funkcja nauki na własnych błędach (tylko info ile przykładów w tym ile bezbłędnie). Nie dla wszystkich dobry system wpisywania przenoszonej jedynki : POD wierszem sumy.

Czas
oswajanie1 minuta - pierwszy poziom, dodatkoo 1 minuta poziom 2 lub 3
jako test  10 - 15 minut
narzędzie nauki    20 minut , 1 razy dziennie , 4 dni tygodniowo
znudzenie : poziom 1 - 1, 5  - 2 godz  , poziomy 2 i 3 - 2 -3 godziny

Ocena
grywalność  8 /10
balans trudności  8,5 /10
klimat/grafika  7 /10
poprawność merytoryczna    8/10 (przenoszenie 1 dalej  do wiersza pod sumą, ramka sumująca nie obejmuje przeniesionej 1)
przydatność w uczeniu się   6/10 - szkoła podstawowa klasy 1- 3
przydatność testowa   7/10 -("ręczne" egzekwowanie równego czasu testu)
ocena ogólna   7/10






























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz