piątek, 20 lipca 2012

Tangramy - Tangram 32 - recenzja

Gigant na miarę kultowego "Tetris"


Przebieg
Rozpoczęcie gry i od razu pokazuje się pierwszy obrys / kształt do ułożenia. Gracz układa klocki wewnątrz obrysu metodą przeciągnij i upuść. Po najechaniu wskaźnikiem myszy na klocek pojawiają się w jego centrum przyciski obracania. Kliknięcie powoduje obrót. Bardzo często trzeba obrócić klocek aby dopasować do konturu (zwłaszcza na wyższych poziomach). Po upuszczeniu  klocek który w pewnym stopniu pasuje do konturu, wskakuje w niego, robi się ciemniejszy. To nie gwarantuje że tak da się ułożyć układankę, ale jest to podpowiedź że położenie tak klocka jest możliwe (nie wystaje poza obrys, nie jest kompletnie oderwany od obrysu i innych klocków).

 Nie ma żadnego limitu czasu , ani nawet pomiaru jego upływu, nie ma limitu ruchów ani ich pomiaru. Błędne ruchy nie mają znaczenia, nie szczególnie są sygnalizowane (klocek po prostu nie wskakuje). Kolejność układania klocków dowolna. Wersje symetryczne w ramach obrysu bez znaczenia. Ułożenie ostatniego klocka w obrysie kończy układankę - figury po kliku sekundach znikają, Obrys mruga jeszcze przez chwilę, potem pojawia się następna układanka. Układanki są zróżnicowane na 4 poziomy: układanki 1-8 łatwe, 9-15 średnie, 17 - 24 trudniejsze , 25 -32 bardzo trudne. Nie ma w tym określeniu cienia przesady - na czwartym poziomie niejeden dorosły polegnie. Po zakończeniu gry pojawia się ekran informujący o przejściu całej gry.

Kontury sa zawsze te same, i chyba zawsze w tej samej kolejności więc nie będę dawał zbyt dużo screenów żeby nie psuć zabawy. Zawsze z wykorzystaniem tego samego zestawu figur: dwa duże trójkąty, dwa małe, jeden średni, romb i kwadrat. Zawsze trzeba wykorzystać wszystkie i zawsze tylko te.

Na każdym z poziomów są to inne kontury należące do jednej z grup: poziom łatwy - ludzie, poziom średni - zwierzęta,  trudny - rzeczy/przedmioty , bardzo trudny - rozmaitości (w pierwszym podejściu poległem na trójkącie). Rewelacyjne kształty - nie tylko ćwiczenie wpasowywania klocków w obrys ale też ćwiczenie: co widać na obrazku? Przejście między poziomami nie zauważalne. Po prostu pojawia się kolejna układanka , ale tym razem o innej tematyce.

Nutka pozwala wyłączyć efekty dźwiękowe klocków. Poza tym jedyne co można robić to wykonywać ruchy, wycofywać się z ruchów, zmieniać ułożenie, przekładać.

Aby przerwać grę porostu zamknij przeglądarkę, lub kartę przeglądarki lub przejdź na inną stronę www.

Rozwijane / kontrolowane umiejętności i wiedza
Wyobraźnia przestrzenna, widzenie kształtów i figur, kojarzenie ich wielkości , położenia (także obrót). Strategia układania, próbowanie wielu kombinacji a nie poprzestawanie na pierwszej wymyślonej. Stymulowanie gustu graficznego / plastycznego.




Nauczanie
Gra dla osób w wieku 5 - 105 lat . Ociera się o geometrię, ale prawie wyłącznie rozwija postrzeganie i myślenie, a nie jakąś "wiedzę". Znakomita jako terapia przy lekkiej dysleksji. W pewnym stopniu przy ADHD. (nie zawsze pierwszy pomysł dobry - nawyk próbowania różnych rozwiązań). Relaks - odświeżenie umysłu także dla nauczyciela!


Zalety
Rewelacyjna grywalność, na pozór prosta ale wysublimowana grafika, układane zwory są po prostu piękne, aż żal położyć ostatni klocek (wzór znika), niezwykle wciągająca. rozwija wyobraźnię przestrzenną. "Spa" dla umysłu. Brak presji czasu. Muzyczka stosunkowo nienatrętna, wręcz uspokajająca - po kilku minutach przestaje być słyszalna (choć fizycznie rozbrzmiewa cały czas równo). Grę można kontynuować później (nawet po zamknięciu strony) zaczynając od nieukończonej układanki.


Wady 
W terapii: Od początku wymaga intensywnego myślenia. Dla dyslektyków (czyli dla tych którym jest najbardziej potrzebna i pomocna ) dość trudna - brak prostych pre_poziomów o mniejszym zestawie klocków do wykorzystania i prostszych wzorach do ułożenia. Trochę szkoda że nie można wyłączyć muzyczki a zostawić odgłosów klocków. Brak możliwości normalnego wyjścia z gry i podejrzenia wyniku przed całkowitym ukończeniem. Brak pomiaru ilości ruchów.


Czas
oswajanie 1 - 2 minuty
jako test   3 - 10 minut
narzędzie nauki   5 - 30 minut , 1 raz dziennie ,  1 - 2 dni tygodniowo lub rzadziej (aby uniknąć zapamiętywania rozwiązań)
znudzenie 3 - 5 godzin   lub 3 - 4 przejścia

Ocena
grywalność   9,5/10
balans trudności  8 /10
klimat/grafika   9,5/10
poprawność merytoryczna    9,5/10 ()
przydatność w uczeniu się  9 /10 -
przydatność testowa   9/10 -
ocena ogólna   9,5/10
...
No! To recenzja napisana ...  wracam do gry!  ;-)













=========================================================

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz