sobota, 29 czerwca 2013

Gatunki gier a potencjał - wieżyczk i / defense

 Jeden z królujących w internecie gatunków gier wbrew pozorom ma znaczący wpływ na rozwój psychofizyczny graczy i posiada potencjał z pogranicza dydaktyki, terapii i wychowania.


Co to ... wieżyczki / gry defense

Gry defense - gry defensywne to grupa gier strategicznych w których gracz ma za zadanie obronić terytorium lub "bazę" przed atakiem wrogów. Wrogowie są sterowani przez komputer - pseudo inteligencja (zwykle bardzo ograniczona). Wrogowie często wędrują ustalonymi trasami  (drogi / ścieżki itp) lub mają względną swobodę ruchu ograniczoną tylko przeszkodami terenowymi. Wrogowie zbliżają się falami ze z góry ustalonego kierunku (miejsce wkraczania znane graczowi). Zwykle skład fali jest znany graczowi tuż przed jej pojawieniem się. Grę można pauzować, ale w trakcie pauzy zwykle nie można wydawać poleceń. Zwykle można przyspieszyć upływ czasu w trakcie ataku (przydaje się gdy gracz ustawił już obronę i chwilowo nie ma możliwości dalszej jej rozbudowy, ani potrzeby jej naprawy). 

W praktyce owa obrona najczęściej polega na ustawieniu systemu obiektów obrony aktywnej. Nawet jeśli nie jest to budynek ale np kwiat lub ożywiona figurka krasnala ogrodowego lub czołg , to i tak nieodparcie kojarzy się ów obiekt obronny aktywnej z wieżą strzelniczą. Kojarzy się gdyż reguły gatunku raz rekrutowanemu magowi, posianemu kwiatkowi, ustawionemu czołgowi zabraniają ruchu. Jest to zatem nieruchomość , w dodatku zajmująca mało miejsca, a mająca "widok" i zasięg rażenia znacznie większy od zajmowanego placu. Skojarzenie z wieżą strzelniczą jak widać nieuchronne. A i niemało w gatunku gier gdzie wprost i dosłownie gracz stawia wieże obronne. Stąd potoczna nazwa całego gatunku: "wieżyczki". 

Potencjał edukacyjny, wychowawczy i terapeutyczny gier defense / wieżyczek

Gra wymaga takiego stawiania wieżyczek aby maksymalnie wykorzystać ich siłę i pole rażenia, a także ochronić nie tylko "bazę " ale i samą wieżę przed atakiem wroga. (Pole ostrzału powinno mieć jak największa cześć wspólną z trasą wędrówki wrogów, a wieża , jeśli to możliwe stać poza zasięgiem ataku wroga lub w miejscu mało  / krótko nań narażonym). Po pierwsze wymaga to i rozwija zdolności przestrzenne (dwa wymiary). Ponadto często gracz musi przeanalizować możliwe kombinacje działania wież / współdziałania (np w pobliżu wieży o dużej sile ostrzału ale długim czasie przeładowania warto stawiać wieże spowalniające lub zamrażające przeciwników). Kolejny element skłaniający do myślenia to system rozbudowy wież. 

Z gier strategicznych pochodzi także system dokonywania odkryć / usprawnień technologicznych oraz istnienie ograniczonej puli zasobów którą należy umiejętnie gospodarować (zasoby zużywane są do budowy, do rozwoju technologii, do napraw). Element "wsparcia bombowca" lub "super czaru" albo "aury" stawia gracza przed koniecznością dokonania wyboru kiedy nastąpi wsparcie. Wsparcie silne ale rzadko dostępne (lub jednorazowe na pewnym etapie). Jest to mechanizm podobny do "rezerwy na czarną godzinę" i w pewnym stopniu rozwija umiejętność powstrzymywania się przed pochopnym wykorzystaniem owej rezerwy. Stanowi pewne rozwiniecie umiejętności odkładania nagrody na później. Podobne okazje do odłożenia nagrody na później stanowi zwykle system rozwoju technologicznego. Lepsze technologie wymagają długiego gromadzenia "gwiazdek" / doświadczenia lub innych nagród które gracz mógłby wykorzystać  "spieniężyć" natychmiast -  otrzymując słabsze technologie ale od razu. Oczywiście niemal w każdej grze to drugie to przepis na rychłą klęskę, choć prze krótką chwilę wydaje Graalem. 

Przypuszczam  że w terapii ogromna większość tych gier nie sprawdziłaby się ponieważ jak na potrzeby terapeutyczne zbyt słaby jest nacisk na zdolności przestrzenne, a i poziom trudności problemów przestrzennych zbyt gwałtowanie wzrasta. Dodatkowo zależności przestrzenne nie są dostatecznie jak na terapię wyraziste i natychmiastowe, ani łatwe do dostrzeżenia i wzajemnego powiązania. Zatem wykorzystanie w terapii przypuszczalnie ograniczać się będzie do przypadków lekkich lub do pacjentów którzy już znacząco rozwinęli te umiejętności a brak im jedynie ostatecznego szlifu aby osiągnąć "średnią krajową". Oczywiście możliwość zagrania w taką grę oraz fakt przejścia poziomu można wykorzystać jako motywator / nagrodę lub potwierdzenie dokonań pacjenta.

Przykłady gier defense / wieżyczek 


The Last Shelter (ostatnie schonienie) , Bloom Defender (kwiatowy obrońca) , Tank Guiardians (czołgi obronne) , Warzone Tower Defense (Strefa wojny),  Master of Defense (mistrz obrony) Ta ostatnia jest grą wydawaną pudełkowo, zaś w internecie są dostępne jej wersje próbne do zainstalowania na komputerze. Jest to klasyk w swej kategorii dla tego wart zapoznania się. 

 Bloons Tower Defense 5 - widoczny zasięg "wieżyczki"  oraz ścieżki ruchu "wrogów" - balony; podwójne strzałki - przyspieszenie upływu czasu


Wieżyczkami mogą być np rośliny - choćby kwiaty lub drzewa jak w "Bloom Defender"


the Last Shelter - ostatnie schronienie - wieżyczki także są narażone na zniszczenie, lokalizację poza zasięgiem wrogów ale w miejscu umożliwiającym skuteczny ostrzał należny koniecznie wykorzystać. W prawym dolnym rogu ikony wsparcia bombowego (konwencjonalne i atomowe) - wskazują "ładowanie się" tych rezerwowych
Tank Guardians  czołgi obronne - utworzenie zespołów czołgów o przemyślanym składzie i wykorzystanie ich parametrów (pancerz, siła rażenia, zasieg rażenia) ma taie samo znaczenie jak kwestia rozlokownia "wieżyczek" (tutaj : czołgów)

Warzone - przeciwncy pojawiają się 3 możliwymi wejściami i dążą do bazy aby ją zniszczyć - poza przeskodami terenowymi mają swobodę ruchu z której korzystają w oparciu o posiadaną sztuczną inteligencję (jak zawsze w tym gatunku wrogowie sterowani przez komputer). Zwiększa to stopień skomplikowania zagadnień przestrzennych

 
Tank Guardians - ekran rozwoju technologicznego. Wykorzystanie tylko wybranych, ciułanie na droższe i ważniejsze awanse ma kluczowe znaczenie dla rozgrywki i szans zwycięstwa.




=========================================================

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz