wtorek, 31 lipca 2012

Kolejność - Order it up - recenzja

Świetny pomysł, kiepskie wykonanie.




PRZEBIEG
Gracz ma za zadanie uporządkować obrazki kolejno je klikając. Kliknięte obrazki przeskakują do górnego wiersza układając się ZAWSZE od lewej do prawej. Porządek obrazków może dotyczyć
>> przestrzeni - najpierw te z lewej,
>> czasu - najpierw wcześniejsze (też lądują po lewej),
>> ilości rzeczy (od najmniejszej do największej - najmniej ląduje po lewej),
>> kolejności w alfabecie - początkowe wybierać najpierw i lądują po lewej,
>> cyfr - najmniejsze najpierw i lądują po lewej

Rozgrywka toczy się zależnie od trybu :
>> w przypadku zestawu 15 - do uzyskania 15 prawidłowych odpowiedzi. 
>> w przypadku zestawu 30 - do uzyskania 30 prawidłowych odpowiedzi
>> w trybie surwiwal na starcie limit czasu wynosi 60 sekund, za każdą dobrą odpowiedź czas jest nieco cofany (około 1 - 2 sekund). Utrzymanie stałego limitu (nabijanie premi tak szybko jak następuje utrata czasu) jest praktycznie nie możliwe. Rozgrywka trwa do wyczerpania limitu czasu.

Rozwijane / kontrolowane umiejętności i wiedza


Orientacja w przestrzeni, czasie ,liczebności, kolejności alfabetycznej i kolejności cyfr. Orientacja w następstwach zjawisk i ich etapach.




Nauczanie


Potencjalnie do terapii problemów związanych z dysleksją w tym szczególnie powiązanych z lateralizacją,  ale ... 

Graficzne przedstawienie różnych następstw jako kolejności obrazków od lewej do prawej można oceniać dwojako. Może ono ułatwiać oswojenie się z kolejnością lewa -> prawa jako stosowaną w piśmie, na osi liczb, na osi czasu i w innych schematach. Może też prowadzić do pomieszania pojęć zwłaszcza czasu i przestrzeni, ale też liczebności, kolejności w alfabecie, kolejności cyfr 



ZALETY
Prosty ale świetny pomysł - rozwijane / wymagane  umiejętności. Grywalność, intuicyjność, brak ograniczenia czasu w trybach do 15 i do 30 prawidłowych. Zróznicowany poziom trudności - tryb "surwiwal" skłania do szybszego czyli trudniejszego  działania. 


WADY
Nie można przypatrzeć się pełnej prawidłowej sekwencji. Mały zasób przykładów, częste powtarzanie się przykładów. Obrazki nie zawsze jasne. Wymieszane różne zjawiska : czas, przestrzeń, kolejność alfabetyczna, kolejność cyfr, liczebność. Podpowiedzi bywają problematyczne, dziwne. Niektóre obrazki są "dziwne" (nierealne, "dziecięce" proporcje) lub nieco drastyczne w wymowie (biała czaszka jako ostatni etap starzenia się twarzy) niejasna reguła kolejności (przypadek: znaki drogowe).

CZAS
oswajanie 1- 2 minuty
jako test  2 - 15 minut (zależnie od zdolności ucznia i trybu gry)
narzędzie nauki   3-7  minut , 1  razy dziennie ,  3 dni tygodniowo
znudzenie 1 - 1,5 godziny (mała baza przykładów)

OCENA
grywalność  8 /10
balans trudności   7/10
klimat/grafika   6/10
poprawność merytoryczna   6 /10 (do oceny przez terapeutę pod kątem konkretnego pacjenta)
przydatność w uczeniu się   7/10 jako rozgrzewka umysłowa, 6/10 w terapii
 UWAGA!! przed terapią zalecam minimum 5 - 7 przejść terapeuty , by ocenić obrazki i sekwencje czy są właściwe dla konkretnego dziecka.
przydatność testowa   6/10 - częste powtarzanie się obrazków, problematyczna losowość
ocena ogólna   7/10







=====================================================

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz