PRZEBIEG
Gdy już jakimś cudem gracz zrozumie że patrzy na napis z liter łacińskich czeka go krok drugi znalezienie menu. Niebieska litera kryje polecenie start (tryb testu) , różowa - practice (tryb ćwiczeń), a zielona - options (ustawienia ogólne gry)
Ogólnie
Przykłady do wykonania w każdym z zadań, za każdym podejściem zawsze są losowe. Jednak ich poziom trudności rośnie w miarę nieprzerwanego udzielania poprawnych odpowiedzi. Zła odpowiedź cofa do przykładów z łatwiejszego poziomu. Planszę pomocy można wywołać w trakcie rozgrywki, pauzuje to czas, plansza pomocy zasłania rozgrywkę. Każde zadanie ma własny limit czasu.
Tryb testu
Z 4 podstawowych dziedzin (stały zestaw) uruchamiane są 4 losowe konkurencje (po 1 na dziedzinę), w losowej kolejności. Dziedziny to : myślenie logiczne, działania matematyczne, pamięć, spostrzegawczość wizualna. Na każde z zadań gracz ma tylko 30 sekund od chwili zamknięcia planszy pomocy. Po zakończeniu ostatniego z zadań gra wyświetla wyniki w postaci wykresu umiejętności. Można rozgrywać kilka przejść testu. Wyniki z poszczególnych zadań i z dziedzin sumują się między poszczególnymi przejściami do momentu odświeżenia strony.
Tryb ćwiczeń
Do wyboru jest 8 konkurencji z 4 dziedzin : myślenie logiczne, działania matematyczne, pamięć, spostrzegawczość wizualna. Można wybrać długość rozgrywki: 15, 30, 45 lub 60 sekund. Opisy konkurencji (te same konkurencje występują w trybie testu)
Repeat after me (pamięć) - powtarzanie za komputerem : klikanie sekwencji klawiszy (4 klawisze sekwencje o długości od 1 klawisza do ... ja dotarłem do 5. Klawisze podświetlają się dodatowo wydają dźwięk. Równoczesne kojarzenie klawiszy po jednym lub kilku z następujących: kolorze , położeniu (góra dół lewa prawa) ,dźwięku (fotrepian - 4 tony).
Hide and seek (pamięć) - zobacz kilka kostek barwnych z literą (bardzo krótko) , klocki znikają i pojawiają się znowu, ale jednego brak, z puli do wyboru wskaż brakujący - rozpoznawanie po po literze, kolor to za mało .
From the least to the most (spostrzegawczość wizualna) - klocki w 4 kolorach - klikaj kolory w kolejności: od najmniej klocków do najwięcej klocków. Poznawanie WYŁĄCZNIE po kolorze
Behind the mirror (spostrzegawczość wizualna) - gracz ma wskazać kształt który BEZ OBRACANIA (tylko po przesunięciu) będzie lustrzanym odbiciem (kreskowana linia - oś symetrii).
The logical rule (logika) - gracz ma uzupełnić trzeci przykład w oparciu o zasadę logiczną podpatrzoną na dwu przykładach powyżej - dobrać KOLOR klocka.
Track down ( logika) - gracz ma wskazać cień obiektu , decydują szczegóły kształtu. Kształt cienia NIE jest w 100 % precyzyjnym obrysem, raczej odzwierciedla "logiczne" cechy obiektu.
Replace and solve - (liczenie) - gracz ma wskazać wynik działania. Zaczyna od prostego dodawania 2 cyfrowego , potem trudniejsze , dalej odejmowanie dwu cyfrowe, dalej ... dalej nie dotarłem :- (
The incomplete operation (liczenie) - gracz ma wskazać brakujący element prostego równania, początkowo liczby, potem działania. Zaczyna od prostego dodawania 2 cyfrowego , potem trudniejsze , dalej odejmowanie dwu cyfrowe, dalej ... dalej nie dotarłem :- (
Rozwijane / kontrolowane umiejętności i wiedza
Cztery główne sfery inteligencji (klasycznej) : myślenie logiczne, działania matematyczne, pamięć, spostrzegawczość wizualna. Kilka konkurencji wymaga dobrego widzenia barwnego.
Nauczanie
Gimnazjum i szkoły zawodowe, średnie i studia jako narzędzie rozwijania i testowania klasycznej inteligencji, do terapii lekkich dysfunkcji postrzegania (granica lekkiej dysleksji) - w cięższych zbyt trudna, do wstępnego diagnozowania dysleksji .
ZALETY
Gra silnie "ciągnie w górę" - sama szuka najwyższego dostępnego dla gracza poziomu trudności i zadaje na przemian zadania z poziomu opanowanego i najbliższego tuż ponad - na granicy zdolności.
Losowe generowanie przykładów do rozwiązania. W trybie testu wyniki w formie wykresu podsumowującego. Możliwość oddzielnego włączenia / wyłączenia: muzyki, odgłosów, plansz pomocy (przy starcie każdego typu konkurencji). Możliwość wielokrotnego przechodzenia testu (zdobyte punkty się sumują do czasu odświeżenia strony - zarówno w ramach jednego zadania jak i na wykresie końcowym).
WADY
Bardzo nieczytelny wygląd głównego menu. Brakuje określenia startowego poziomu trudności - zbyt szybkie lub zbyt wolne przechodzenie do trudniejszych zadań. Brak tutoriala / słabe objaśnienia. Znajomość samej gry ma bardzo duży wpływ na wyniki przy kilku początkowych rozgrywkach - konieczne przejście wszystkich zadań w trybie nauki dla zapoznania się z zasadami poszczególnych konkurencji. Koncentracja i ogólne postrzeganie wzrokowe ma bardzo duży wpływ na każdą konkurencję (presja czasu). Zbyt silna, stresogenna presja czasu i presja złych odpowiedzi przy włączonych odgłosach. Zbyt wolno reagujące obiekty w grze. Brak wskazówek dźwiękowych do konkurencji "Repeat after me" przy wyłączonych odgłosach. Wątpliwości budzi część logiczna - zadania mają wiele wspólnego z widzeniem barwnym, widzeniem szczegółów kształtów. Brak polskiego języka do wyboru.
CZAS
oswajanie 1- 5 minut na każdy typ zadania (8 konkurencji)
jako test 4 minuty (w trybie testu) lub max po 1 minucie na zadanie w trybie nauki - ścisła , lub kilkukrotne przejście - kontrola nauczyciela
narzędzie nauki 3 - 15 minut , 1-2 razy dziennie , 2- 4 dni tygodniowo
znudzenie 1,5 - 3 godziny
grywalność 9 /10 (byłoby 10 ale te pokrętne menu startowe i brak tutoriala)
balans trudności 9/10 (byłaby pierwsza dycha ale nieco zbyt trudna na starcie)
klimat/grafika 8 /10 - koszmarne menu startowe
poprawność merytoryczna 8 /10 ( zbyt wiele zależy od wizualnej spostrzegawczości i refleksu)
przydatność w uczeniu się 9,5 /10 - gimnazja i powyżej do studiów włącznie
przydatność testowa 8/10 - (za dużo zależy od spostrzegawczości i refleksu)
ocena ogólna 9/10
---------------------------------------------------------------------
Repeat after me
------------------------------------------------------------------------
Hide and seek
------------------------------------------------------------------------
From the least to the most
--------------------------------------------------------------------------
Behind the mirror
---------------------------------------------------------------------
The logical rule
---------------------------------------------------------------------------
Track down
The incomplete operation
-------------------------------------------------------------------------
==========================================================
Track down
--------------------------------------------------------------------
Replace and solve
--------------------------------------------------------------------------The incomplete operation
-------------------------------------------------------------------------
==========================================================
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz