Przebieg
Po wybraniu poziomu rozgrywki zaczynamy
właściwą grę. Bez względu na poziom na wskazanie terytorium jest 20 sekund. Odliczanie jest wyświetlane jako dwie cyferki
"time" . Gdy zostanie 5 sekund cyfry pulsują jasną poświatą. Gracz ma wskazać terytorium na mapie świata - gdy kliknie rejon mapa przybliża się / powiększa. Pokazywany w powiększeniu rejon mozna przewijać / przesuwać strzałkami z klawiatury lub dosuwając wskaźnik myszy do krawędzi okienka gry. Gdy gracz znajdzie właściwe terytorium, klika w którykolwiek jego fragment. Jeśli wskazanie jest złe terytorum podświetli się na czerwono, jeśli prawidłowe - podświetli się na zielono. Przy złym wskazaniu można wcisnąć "show" - gra pokaże prawidłową lokalizację - żółte podświetlenie. Na tak pokazaną prawidłową lokalizacje mozna patrzeć dowolnie długo. Na błędną odpowiedź własną także. Aby grać dalej należy wcisnąć "next". Na przyjrzenie się dobrej odpowiedzi własnej jest tylko 3 sekundy. po nich zostaje wyświetlone kolejne zadanie.
Gra się zakończy gdy gracz
pomyli lub nie zgadnie na czas kilku terytoriów: 5 na łatwym, 6 na średnim , 7
na trudnym i 8 na "ciężkim" poziomie. Tak, tak! - im trudniej tym więcej dopuszczalnych
pomyłek, ale zapewniam że o wiele łatwiej je popełnić. Za wyjątkowo
dobre zgadywanie otrzymuje się bonusy w postaci dodatkowych szans / dozwolonych pomyłek "tries". Co
prawda jest 20 sekund , ale im wcześniej padnie odpowiedź tym więcej
punktów zdobywa gracz i większa szansa na zdobycie kolejnego bonusu.
Gra na bieżąco pokazuje ilość pomyłek / spóźnień którą jeszcze można popełnić nim gra się skończy "tries". Zero oznacza że najbliższa pomyłka / spóźnienie zakończy grę.
Dźwięki: w grze występuje tło muzyczne oraz dźwięki sygnalizujące : zaznaczenie / wybór - odpowiednio sygnał prawidłowo lub sygnał błędnie. Ponadto występuje podkład muzyczny - niedługi temat powtarzany w pętli. "mute" powoduje wyłączenie zarówno muzyki jak i dźwięków.
Rozwijane / kontrolowane umiejętności i wiedza
Terytoria państw z całego świata i ich potoczne anglojęzyczne nazwy. Na
łatwym poziomie państwa duże i /lub powszechnie znane, terytoria
charakterystyczne. Na poziomie średnim mniej znane państwa. Na
zaawansowanym bardzo małe i/lub egzotyczne państwa. Na "ciężkim" państwa o których nie śniło się niejednemu studentowi geografii, Odniosłem wrażenie że te grupy nie mają części wspólnych a jeśli to niewielkie. Polska
jest w grupie łatwej, ale już inne duże państwa dawnego bloku
wschodniego częściowo w grupie średniej. Państwa powstałe po rozpadach
postkomunistycznych przeważnie w grupie trudnej. NIe pamiętam żadnego
państwa Afryki w grupie łatwej. Zadania jak generowane losowo z całego świata.
Nauczanie
Geografia,
wiedza o społeczeństwie, w mniejszym stopniu angielski. Zależnie od
wybranego poziomu trudności bardzo dobra dla: łatwy - gimnazjaliści,
średni - licealiści, trudny i ciężki - studenci i kandydaci na studia
geograficzne, turystyczne, politologiczne. Dla wszystkich innych banalna i zarazem niebanalna zabawa. Ze względu na to że zbiory państw nie
zazębiają się (lub zazębiają w nikłym stopniu) zalecam zabawę także na
niższym poziomie niż proponowany - dla przypomnienia tych łatwiejszych.
Zalety
Intuicyjność,
prostota, duża grywalność, po popełnieniu błędu możliwość spokojnego wpatrywania się w
prawidłowe rozwiązanie - funkcja wspomagania uczenia się. Dobrze
dobrany system poziomów trudności. Gra chwilami wciąga ! Uczy, z bawieniem jest dobrze nie jest aż tak rewelacyjnie jak się zapowiadało na pierwszy rzut oka. Muzyka nie jest nachalna. przybliżanie mapy do dokładnego wskazania.
Wady
Muzyka
jednak wyraźnie zbyt głośna w porównaniu do dźwięków oceniających, brak
oddzielnego wyciszenia muzyki i dźwięków oceniających, brak możliwości
ograniczenia gry do 1 kontynentu. Brak możliwości wymieszania zbiorów państw na poziomie średnim, trudnym i "ciężkim" ze zbiorami z łatwiejszych poziomów. Jeden rodzaj / stopień przybliżenia - czasem przybliżenie jest na granicy użyteczności (nie obejmuje największych państw w całości, a mniejsze są jeszcze dość małe)
Czas
oswajanie 1 minuta
jako test 3 - 10 minut
narzędzie nauki 5 - 30 minut , 1 - 2 razy dziennie , 1 - 4 dni tygodniowo
znudzenie 2 godziny 30 minut
Ocena
grywalność 8/10
balans trudności 8/10
klimat/grafika 6/10
poprawność merytoryczna 8 /10 (zbędne nieprecyzyjne treści)
przydatność w uczeniu się 8/10 - gimnazjaliści, licealiści, studenci i kandydaci na studia
przydatność testowa 7/10 - wszystkie poziomy
ocena ogólna 8/10
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz